Un mediu IT cu o bună funcţionare este astăzi o condiţie obligatorie pentru o viaţă încununată de succes a unei organizaţii din sfera comercială sau de drept public. Departamentul de IT soluţionează două sarcini de bază:
Acoperirea nevoilor părţii comerciale (executive) ale societăţii, adică implementarea componentelor şi funcţionalităţilor pentru sprijinirea noilor procese, îmbunătăţirea suportului proceselor actuale şi adaptarea la modificările din ele, în condiţia accesibilităţii permanente şi continuităţii soluţiilor IT
La aceste sarcini generale, independente de platforma tehnologică, organizaţiilor de IT ale utilizatorilor de soluţii SAP li se mai adaugă şi alte sarcini specifice, cum ar fi:
Analizele şi sondajele efectuate de către societăţile IDC au identificat următoarele potenţiale avantaje ale implementării aplicaţiei SAP Solution Manager. Asupra primelor trei beneficii au căzut de acord cu ei şi utilizatorii aplicaţiei SAP Solution Manager, cărora li s-au adresat.
Sporirea productivităţii departamentului de IT – datorită introducerii aplicaţiei SAP Solution Manager se ajunge la o clarificare şi simplificare a proceselor de aprobare în cadrul implementării modificărilor în IT/IS, la o îmbunătăţire a monitoringului care însoţeşte aplicaţiile exploatate, micşorarea riscului de intervenţii neîndreptăţite, cuprinderea şi agregarea modificărilor efectuate în pachete mai mari.
Micşorarea perioadei de oprire – introducerea aplicaţiei SAP Solution Manager contribuie la micşorarea apariţiei de probleme care le fac imposibilă utilizatorilor munca cu sistemele IT şi la scurtarea perioadelor de timp necesare pentru rezolvarea incidentelor.
Scăderea cheltuielilor pentru funcţionarea IT –productivitatea sporită micşorează nevoia de a angaja noi specialişti IT, concentrarea mijloacelor pentru monitoring, administrare, dirijarea modificărilor în mediul SAP Solution Manager elimină cheltuielile cu utilizarea instrumentelor unor terţe părţi.
Micşorarea riscului general în mediul IT – una din sarcinile de bază ale departamentului de IT o reprezintă asigurarea securităţii şi fiabilităţii operaţiilor în sistemele de IT administrate. Instrumentele pentru monitoring, dirijarea modificărilor şi analiza cauzelor problemelor, minimizează apariţia incidentelor critice şi pe de altă parte, sporesc fiabilitatea în mediul IT/IS.
Imbunătăţirea timpilor de răspuns şi soluţionarea problemelor – instrumentele cuprinse în funcţionalităţile Root Cause Analysis înlesnesc găsirea mai rapidă a cauzelor problemelor, contribuind în felul acesta la înlăturarea lor mai rapidă.
Creşterea orientării asupra inovaţiilor – la mulţi clienţi, majoritatea surselor de IT este orientată spre sprijinirea sistemelor actuale. Introducerea şi utilizarea instrumentelor automatizate şi pro active din aplicaţia SAP Solution Manager reuşeşte să micşoreze suprasolicitarea angajaţilor IT, ajutându-i să se concentreze mai mult asupra inovaţiilor în IT/IS, care, la rândul lor, aduc alte avantaje pentru dezvoltarea societăţii în domeniul comercial.
Business Process Monitoring – oferă instrumente pentru detectarea din timp şi soluţionarea problemelor, pentru a se putea împiedica escaladarea lor în situaţii critice din procesele companiei. Permite definirea monitorilor de diferite tipuri – monitori ai funcţiilor de business, de conţinut de date, interfaţă, precum şi a indicatorilor cheie ai mărimilor monitorizate (de ex. numărul de comenzi nerezolvate, mesaje prelucrate eronat, etc.). Workcentrum Business Process Monitoring înfăţişează modele grafice ale proceselor, inclusiv indicaţii de alertă şi stări nedorite. Din imaginea de ansamblu este posibil ca, cu ajutorul drill-down să se ajungă în imaginea detaliată a stărilor problematice şi a cauzelor lor. Consultanţii societăţii Pontech sunt pregătiţi să propună o structură corespunzătoare a modelelor de procese pentru monitoring, să efectueze configurarea monitorilor standard şi o eventuală dezvoltare a monitorilor clientelari pe măsură.
Test Management (TM) – reprezintă un mijloc pentru definiţia centrală a testelor de diferite tipuri, de la cele unitare, până la testele complexe de integrare şi acceptare şi managementul desfăşurării lor, inclusiv documentarea şi evaluarea rezultatelor. Soluţia este îndreptată în mod primar asupra testării aplicaţiilor SAP care au posibilitate de integrare pentru accesul direct al testatorului în aplicaţia testată din mediul SAP Solution Manager, salvarea automată a raportului despre starea eronată din aplicaţia testată în mediul SAP Solution Manager, definirea şi lansarea cazurilor automatizate de testare (CATT/eCATT). TM e integrat în funcţionalităţile pentru documentarea soluţiilor, detectarea impactului şi a conflictelor modificărilor planificate, soluţionarea rapoartelor despre incidente.
Service Desk – serveşte la soluţionarea rapoartelor interne, adresate suportului IT. Soluţia este îndreptată primar asupra problematicii suportului pentru aplicaţia SAP, dar atât funcţional, cât şi din punct de vedere al licenţei, ea este pregătită să soluţioneze problematica completă a suportului IT. Aplicaţiilor SAP înlesneşte introducerea raportului în orice fază a implementării sau funcţionării productive, inclusiv salvarea direct din tranzacţia sprijinită de aplicaţia SAP. Pentru soluţionarea raportului se poate defini un model organizatoric cu diferite niveluri de suport şi se implementează sistemul de notificări diferite, în funcţie de rol – pentru angajaţi din primul nivel de suport privind înfiinţarea noilor rapoarte, al celor care oferă soluţii privind distribuirea raportului, al utilizatorilor privind proiectul de soluţie sau privind soluţia pregătită de testare, etc. Soluţia este integrată în baza internă de cunoaştere a problemelor şi soluţiile din aplicaţia SAP Solution Manager. Cuprinde şi mecanisme pregătite dinainte pentru conectarea la SAP Support şi posibilitatea de predare a raportului la acest nivel de suport, sau de căutare şi descărcare a indicaţiilor şi corecturilor din OSS Notes.
SAP Early Watch Alerting – este orientat spre identificarea punctelor înguste şi a problemelor de performanţe în aplicaţiile SAP. SAP Solution Manager oferă un punct central pentru colectarea şi evaluarea datelor din Alert Monitoring activat în sistemele satelit (SDCC pentru sisteme ABAP). Pentru nivelul problemelor sunt definite diferite stadii (stare normală, problemă, problemă critică, date inaccesibile din sistemul satelit), de care poate fi legată efectuarea notificării şi a acţiunilor automate. Din datele colectate este generat SAP EWA report. In afara reglării proprii şi a şcolarizării administratorilor clientului, consultanţii societăţii Pontech sunt pregătiţi să execute la cerere şi analiza şi propunerea de monitoring.
End-To-End Diagnostics – este un set de instrumente de diagnosticare şi metode, cuprinse în workcenter Root Cause Analysis. Cuprinde următoarele analize:
Change Analysis (analiza modificărilor): oferă o imagine de ansamblu despre modificările efectuate în sistemele satelit SAP în funcţie de sistem, perioada efectuării, tipul modificării (parametrii sistemului de aplicare pentru ABAP şi Java stack, ordine de transport, pachete implementate Support Packages). Informaţiile despre modificări sunt salvate în Configuration and Change Database. Analiza poate fi de ajutor, de exemplu, în cercetarea cauzelor comportamentului diferit al sistemului productiv şi al celui de testare.
Exception Analysis (analiza excepţiilor): urmăreşte şi înfăţişează pe de-o parte indicatorii de trend, de exemplu sporirea apariţiei erorilor într-o anumită componentă a soluţiei în timpul unei perioade definite, pe de altă parte evaluează eventuala creştere a apariţiei stărilor de eroare după o anumită modificare (de ex. aplicaţia pachetului de îndreptare Support Package, a importului de cerinţe de transport). Lucrează cu diferite tipuri de excepţii, cum ar fi dumpy scurte ABAP, excepţii Java sau foldere de logo ale aplicaţiilor.
Trace Analysis (analiza trasării): e capabilă să urmărească cu un nivel setabil, amănunte ale prelucrării cerinţelor utilizatorului prin diferite componente ale soluţiei. Un exemplu tipic de utilizare îl reprezintă localizarea punctelor înguste în cazul răspunsurilor necorespunzătoare ale sistemului.
Şcolarizarea aplicaţiei SAP Solution Manager – acoperă domeniile mai sus-menţionate. In general, are o formă de curs obişnuit, sau de workshop pentru problemele specifice, definite direct de către client. Şcolarizarea şi workshopurile sunt, de regulă, adresate unor cercuri diferite de participanţi – utilizatori cheie şi finali, administratori şi specialişti interni. Conţinutul concret, volumul şi nivelurile de detaliu pot fi adaptate individual nevoilor şi posibilităţilor clientului. Un avantaj indiscutabil îl reprezintă ocuparea rolurilor de lectori cu specialişti erudiţi, care reuşesc să predea participanţilor nu numai cunoştinţe generale, dar şi experienţa câştigată în soluţionarea problemelor concrete, de la proiecte concrete.
Alexandru Sfichi
E-mail:Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza
Telefon de contact+40 722 566 575
+420 272 690 558
PONTECH CONSULTING SRL
București, România